Формування інноваційного середовища під час навчання
іноземним мовам
Функціонування системи освіти в Україні визначається змістом, технологіями, нормативами та методами керування. Її розвиток залежить від науково-методичної значущості й обсягу освітніх інновацій, а також від ступеня їхнього поширення, що визначають прогресивні зміни в даній системі. Інновації є невідємною частиною розвитку сучасної системи освіти. Також Україні потрібні педагогічні працівники з новим типом мислення, з гарним знанням іноземної мови та прагненням до саморозвитку та самовдосконалення. Учитель у сучасній системі освіти все частіше опиняється в ролі дослідника нових можливостей, які відкриваються перед ним. Ця роль потребує розвитку навичок рефлексії та здатності перебудови своєї діяльності на її основі. Цьому сприяє реформа системи освіти в Україні, що спонукає майбутніх викладачів до пошуку нових підходів та методів у своїй роботі для відповідності вимогам сучасності. [3]
Тому вивчення іноземних мов, насамперед, повинне вдовольняти ці потреби та орієнтуватися на запити сучасного суспільства, сприяти гуманізації освіти, реалізації особистісно-орієнтованого навчання.
Дослідження шляхів підвищення ефективності навчання іноземної мови в початковій школі займаються багато вчених (І. Зимня, С. Ніколаєва, Т. Пахомова та інші). Вони збагачують методику новими науковими положеннями стосовно навчання аудіюванню і говоріння, тестових форм контролю й інших аспектів навчального процесу. [2]
Одним із шляхів можливого покращення навчання іноземній мові у початковій школі є використання новітніх інформативних технологій навчання. Новітні мультимедійні засоби навчання відкривають учням доступ до нетрадиційних джерел інформації, підвищують ефективність самостійної роботи, дають цілком нові можливості для творчості, знаходження і закріплення усяких професійних навиків, дозволяють реалізувати принципово нові форми і методи навчання.
Комп’ютери значно розширюють можливості вчителів, сприяють індивідуалізації навчання, активізації пізнавальної діяльності учнів. А також дозволяють максимально адаптувати процес навчання до індивідуальних особливостей учнів. Комп’ютер використовується як допоміжний засіб для ефективного розв’язання вже існуючої системи дидактичних завдань. Змістом об’єкта засвоєння в комп’ютерній навчальній програмі цього типу є довідка інформація, інструкції, обчислювальні операції, демонстрації тощо. Застосування комп’ютерів на уроках іноземної мови значно підвищує інтенсивність навчального процесу, засвоюється значно більша кількість матеріалу, ніж при традиційному навчанні. [3]
Але дуже важливо не забувати про головну мету вивчення іноземної мови – оволодіти нею та вміти цією мовою спілкуватися.
Тому все більш значущою стає схильність до посилення комунікативної спрямованості процесу навчання, співставлення та наближення до справжнього спілкування у житті. І вважається, що головною складовою сучасного уроку англійської мови має бути комунікативність. [4]
Для досягнення комунікативної компетенції – комунікативних вмінь, сформованих на основі мовних знань, навичок і вмінь – викладач іноземної мови використовує новітні методи навчання, що поєднують комунікативні та пізнавальні цілі. Інноваційні методи навчання іноземних мов, які базуються на гуманістичному підході, спрямовані на розвиток і самовдосконалення особистості, на розкриття її резервних можливостей і творчого потенціалу, створюють передумови для ефективного поліпшення навчального процесу у вищих навчальних закладах. Основними принципами сучасних методів є: рух від цілого до окремого, орієнтація занять на учня (learner-centered lessons), цілеспрямованість та змістовність занять, їх спрямованість на досягнення соціальної взаємодії при наявності віри у викладача в успіх своїх учнів, інтеграція мови та засвоєння її за допомогою знань з інших галузей наук. [2]
Сучасна комунікативна методика пропонує широке впровадження в учбовий процес активних нестандартних методів і форм роботи для кращого свідомого засвоєння матеріалу. На практиці досить ефективними виявилися такі форми роботи: індивідуальна, парна, групова і робота в команді. [1]
Під час різних видів роботи учні стають перед проблемою поповнення нестачі знань, лексичного запасу чи комунікативних вмінь, тому вони активізують свою діяльність та в процесі спілкування намагаються вирішити ці питання. Це позитивно впливає на розвиток мислення та уважності учнів, зацікавлює їх та стимулює до співпраці.
Тому усі вправи та завдання повинні бути комунікативно виправданими дефіцитом інформації, вибором та реакцією (information gap, choice, feedback). Для їх виконання учні потребуватимуть додаткової інформації, доклатимуть певних зусиль для її досягнення та таким чином зможуть краще та ефективніше організувати свою діяльність.
Найбільш ефективними є такі форми парної і групової роботи:
v внутрішні (зовнішні) кола (inside/outside circles);
v мозковий штурм (brain storm);
v читання зигзагом (jigsaw reading);
v обмін думками (think-pair-share);
v парні інтерв’ю (pair-interviews) та інші [1].
Ці форми роботи сприяють розширенню знань та умінь учнів. В процесі спілкування учні навчаються вирішувати складні задачі на основі аналізу обставин і відповідної інформації, висловлювати альтернативні думки, приймати виважені рішення, спілкування з різними людьми, брати участь у дискусіях.
Проаналізувавши роботи Зубенко О. В., Медведєвої С. О., можна виділити такі переваги інтерактивного навчання:
1) встановлення дружньої атмосфери і взаємозв’язків між учасниками спілкування;
2) учні мають можливість бути більш незалежними і впевненими в собі;
3) викладач заохочує учнів до співпраці, підбадьорює їх, вони не бояться робити помилки;
4) учні отримують можливість подолати страх перед мовним бар’єром;
5) викладач не домінує;
6) кожен учень залучений до роботи, має певне завдання;
7) слабкі учні можуть отримати допомогу від більш сильних;
8) учні можуть використовувати свої знання і досвід, набутий раніше. [2]
Таким чином, можна зробити висновок, що навчання іноземних мов буде ефективним саме при комплексному застосуванні засобів новітніх інформаційних технологій навчання та від здатності вчителів і викладачів застосовувати гуманістичний підход у навчанні, розуміння необхідності відмовитися від авторитарного методу викладання. Методи навчання іноземних мов, які ґрунтуються на гуманістичному підході, допомагають розкрити творчий потенціал студентів і сприяють їх розвитку та самовдосконаленню під час навчально-комунікативного процесу, формуванню свідомості сучасного громадянина України та світу. Це допомагає реалізації нового напрямку розвитку освіти.
Список використаної літератури:
1. Козлова О.Г. Підготовка вчителя до інноваційної діяльності в системі післядипломної освіти: Дис. канд. пед. наук: 13.00.01 / Державна академія кадрів освіти. – К., 1999. – 235 с.
2. Зубенко О. В., Медведєва С. О. Інтерактивні технології навчання при вивченні іноземних мов в технічному ВНЗ. Вінницький національний технічний університет м. Вінниця, Україна.
3. Формування технологічної компетентності майбутнього вчителя іноземної мови. Автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.04 / Л.Т. Тишакова; Луган. нац. пед. ун-т ім. Т.Шевченка. — Луганськ, 2005. — 20 с. — укp.
4. Щаннікова Л.М. Особливості застосування мультимедійних технологій на уроках іноземної мови на початковому рівні навчання. – Запорізький національний університет.
Комментариев нет:
Отправить комментарий